De Nederlandse markt voor breedbandinternet is in het eerste kwartaal van dit jaar met 0,6 procent op jaarbasis gegroeid. Het aantal aansluitingen nam in totaal met 37.400 toe tot 6,65 miljoen. Daarmee is de groei zwakker dan in het voorgaande kwartaal, meldde marktonderzoeker Telecompaper vrijdag.
De opmars van breedbandinternet remt af omdat inmiddels 87,5 procent van de huishoudens voorzien is. ,,Dat laat minder ruimte voor groei”, aldus analist Kamiel Albrecht. Voor heel 2013 verwacht Telecompaper een groei van het aantal breedbandconnecties met 2,6 procent.
Het aantal glasvezelaansluitingen steeg met 6 procent het sterkst. Glasvezel is daarmee goed voor een marktaandeel van 7,8 procent. Het aantal kabelaansluitingen steeg met 1 procent tot 2,99 miljoen, terwijl het aantalDSL-aansluitingen met 1,1 procent daalde tot 3,14 miljoen.
Marktleider
KPN, dat ook de merken Xs4All en Telfort voert, blijft marktleider met 40,8 procent van de aansluitingen. Ziggo en UPC zijn de nummers twee en drie met marktaandelen van respectievelijk 26,6 en 15,6 procent.
Telecompaper schat de consumentenomzet uit breedbandinternet in het eerste kwartaal op 478 miljoen euro. Dat is een stijging van 3,4 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl